I un dia ens vam despertar amb una nova forma d’entendre l’economia. Una variable que havia entrat en joc sense avisar, havia modificat els nostres esquemes.
Efectivament, ens referim al coronavirus. Una crisi que ha fet créixer la desigualtat, en la que els programes de manteniment de l’ocupació (ERTO) han servit per contenir la desesperació de tantes famílies i en la que les empreses han hagut d’adaptar-se al canvi o morir.
I per allò que diuen de no ensopegar dues vegades amb la mateixa pedra, totes les empreses haurien de treballar per evolucionar i transformar-se i fer front als grans desafiaments que ens presenta el futur.
Aquest 2022 arriben 8 tendències que ens ofereixen una imatge de com evolucionen les operacions empresarials per adaptar-se al món ràpidament.
- Operacions sostenibles
Deixa de ser una moda per convertir-se en una necessitat. Cal eliminar o reduir costos mediambientals de la seva activitat, no només en la seva cadena de subministrament, sinó en totes les seves operacions empresarials. Qualsevol empresa que ignori aquest punt, no tindrà èxit en aquesta època de consum conscient. - Equilibri entre treballadors i robots intel·ligents
Cada vegada disposem de més robots i sistemes d’intel·ligència artificial que són capaços d’assumir tasques que abans realitzaven les persones. L’automatització afectarà a tots els sectors i són els directius que hauran de preparar les seves empreses i sobretot als seus treballadors per aquests nous canvis. - Fi de l’ocupació tradicional
La forma de treballar que coneixem fins ara està evolucionant i ho seguirà fent durant aquest 2022. Les organitzacions modificaran la forma de contractar a les persones, cada vegada més autònoms i amb feines a distància. - Organitzacions horitzontals
Les estructures jeràrquiques i rígides són cosa del passat. Els grans líders reconeixen la necessitat d’organitzacions més planes i àgils a l’hora de prendre decisions i respondre als canvis. La reorganització dels equips és una part imprescindible per adaptar-nos als canvis. - Autenticitat
Les connexions humanes entre empreses i clients són una prioritat. Els consumidors només connecten amb aquelles marques que expressen la seva autenticitat a través de qualitats humanes i que es preocupin pel seu entorn i no només per l’obtenció de beneficis. - Negocis amb propòsit
Aquesta tendència està vinculada a l’anterior i consisteix en garantir que no només es busca el benefici per als accionistes. Les empreses han de tenir una promesa per transformar o lluitar per una cosa millor, sigui el món o qualsevol cosa que sigui important per la organització. - Col·laboració
S’imposarà la necessitat de treballar junts per resoldre problemes dels nous reptes empresarials. De fet, en el futur serà cada vegada més difícil tenir èxit sense la col·laboració estreta amb altres organitzacions, inclús amb competidors. - Noves formes de finançament
Les formes en què les empreses poden generar finançament també estan canviant. Han sorgit noves plataformes i mecanismes per connectar a les empreses amb els inversors i donants. Aquests moviments estan impulsats pel moviment de finances descentralitzades, en el que els serveis financers, com el préstec i el comerç, tenen lloc en una xarxa de parells, a través d’una xarxa pública descentralitzada de blockchain.
A més d’aquestes 8 tendències, l’any 2022 també hi haurà tendències tecnològiques transformadores, com la intel·ligència artificial i la creixent digitalització, per la que totes les empreses han d’estar preparades.