· L’empresa associada a la Unió d’Empresaris de la Fusta (UEFusta) ha guanyat protagonisme gràcies a la sèrie de Netflix “Gambito de Dama”

L’empresa Rexapats Ferrer va néixer a La Garriga a meitats del Segle XX. Llavors només es dedicaven a la manufactura de xapes de fusta, un procés artesanal i necessari per a les grans empreses de venda de mobiliari de la zona. A principis del 1950, amb l’empresa consolidada en el sector dels rexapats, se li va aparèixer una oportunitat a Joan Ferrer, propietari de Rexapats Ferrer; fer taulers d’escacs de fusta.

Des d’ençà, i a base de molt de treball, l’empresa garriguenca ha anat superant grans entrebancs com la crisi de l’any 2010, on gran part dels seus proveïdors de rexapats van haver d’abaixar la persiana. Tot i això, la venda de taulers d’escacs sempre ha estat una part important del pressupost, però mai com fins ara que arribarà a suposar el 50% del pressupost.

Seixanta anys més tard, i de la mà del fill i gerent, David Ferrer, Rexapats Ferrer ha tocat el cel. La clau? L’aparició dels taulers d’escacs personalitzats, que l’empresa catalana feia per un client alemany, a la sèrie de Netflix anomenada “Gambito de Dama”. La sèrie ha estat un èxit mundial i ha tornat a posar el joc dels escacs en primera línia, i això òbviament, ha beneficiat a Rexapats Ferrer.

Pregunta (P): Com es va gestar l’aparició dels taulers d’escacs de Rexapats Ferrer a la sèrie “Gambito de Dama” de Netflix?

Resposta (R): De casualitat. Nosaltres tenim clients per tot el món, i precisament un d’Alemanya, que ens fa comandes custom boards –taulers personalitzats sota comanda–, va vendre als productors de la sèrie de Netflix, “Gambito de Dama”, els taulers d’escacs de fusta que nosaltres li fabriquem. Inicialment, nosaltres no sabíem res de res.

P: En quin moment us vau adonar que els taulers de la sèrie eren els mateixos que els que fabricàveu vosaltres des de La Garriga?

R: Un dels nostres operaris d’aquí, va venir un dia dient que hi havia una sèrie a Netflix que estava tenint molt èxit sobre escacs. A més a més, ell va comentar que estava segur que a la sèrie hi apareixien taulers que els havíem fabricat aquí. La prova definitiva va ser quan ens vam fixar en el tauler de la partida final de la sèrie, on es veu el relleu de color vermell amb una serigrafia daurada, que només nosaltres li fem en aquest client alemany.

P: De quina manera ha repercutit aquest fet en les vendes de taulers d’escacs de la vostra empresa?

R: D’una manera exponencial. De fet, tots els nostres clients d’arreu del món que ens anaven fent comandes petites avui dia no tenen stock de taulers d’escacs. Han penjat el Sold out. El millor de tot plegat –o pitjor depèn de com es miri– és que ara tenim una allau de comandes, i és que el que abans feia una comanda de cent, ara te la fa de tres-cents, i així successivament.

P: Tot aquest augment de comandes i vendes s’ha traslladat en un augment significatiu dels guanys de l’empresa? En quin tant per cent han augmentat els guanys?

R: Exacte. Però no és tan fàcil com clicar un botó i anar venent. La producció dels nostres taulers és limitada, i és que es tracta d’una fabricació artesanal i manual aplicada a maquinària en molts aspectes. El procés requereix una gran concentració per part de cada treballador. Nosaltres podem fer un augment de producció d’un 10-15%, però no més.

P: No us heu plantejat de contractar a més gent o inclús ampliar les instal·lacions per abastir a tots aquests proveïdors que us demanen comandes, que a dia d’avui, no podeu abastir?

R: El joc de l’escac en un present ja està essent practicat de nou amb molt entusiasme per les joves generacions, i això ha estat gràcies al fenomen de “Gambito de Dama”. Ara bé, per poder jugar bé a aquest joc se li ha de dedicar un cert temps, i la joventut d’avui dia el que no té és temps i paciència; volen jocs ràpids i dinàmics. Per tant, lògicament aquest moment d’auge tan brutal s’estabilitzarà en un punt una mica més alt del que ja estava abans de l’aparició de la sèrie.

P: Creu que aquest fenomen marcarà un abans i un després dins de l’empresa de Rexapats Ferrer?

R: No. És cert que ens ha ajudat amb la crisi sanitària i econòmica en la qual estem immersos. Nosaltres vam haver de fer un Expedient de Regulació d’Ocupació (ERO) a l’inici de la pandèmia, i quasi no el vam fer servir. Nosaltres no morirem d’èxit, som realistes i fa més de cinquanta anys que treballem en el sector, i això ens permet conèixer bé el mercat i saber els perills als quals ens enfrontem.

P: I ara, quins són els següents passos per Rexapats Ferrer?

R: Ara hem d’aprofitar tot plegat per poder fer créixer la reputació de la marca Rexapats Ferrer. Volem que s’associï la nostra marca amb la qualitat dels taulers d’escacs que fabriquem. A més a més, per dur a terme aquesta expansió reputacional hem contractat una empresa externa de comunicació i màrqueting, que ens gestiona tot el tema de la comunicació i les xarxes socials. Finalment, també ens estem modernitzant amb la inclusió de noves tecnologies i nous sistemes comercials.