· El teletreball, la digitalització i les compres per internet han augmentat des que es decretés l’Estat d’Alarma fa just un any

La pandèmia ha portat, a més dels terribles contagis, una ona de delictes tecnològics associats a la major connexió dels usuaris a internet a través de dispositius fixos o mòbils. La crisi del coronavirus no ha generat nous riscos en l’espai virtual, però sí ha suposat un potenciador de tendències ja existents.

Un any després que es decretés l’Estat d’Alarma a Espanya, els atacs informàtics s’han convertit en una amenaça creixent pel nou model de vida laboral i econòmica a conseqüència del coronavirus. De fet, segons un estudi de IDCResearch, el mercat de la ciberseguretat al nostre país creixerà un 8,1% en 2021, fins a aconseguir els 1.324 milions d’euros. És més, el mateix informe assenyala que cada dia es produeixen en el món 350.000 atacs de malware.

La obligació de desenvolupar de manera urgent mecanismes de teletreball o comerç electrònic, ha comportat al seu torn nous escensaris de risc per a les organitzacions. En aquest sentit és important ser previngut. Per aquest motiu la UEI us proposa un seguit de consells per no patir aquests intents de frau o robatori:

Contrasenyes segures:

Encara que a moltes pàgines ja és requisit, cal procurar tenir claus segures a qualsevol plataforma que utilitzem: claus que incloguin caràcters especials, majúscules i minúscules i números intercalats.

Protegir la xarxa de possibles intrusos:

Els routers moderns tenen bons nivells de seguretat, però molta gent oblida canviar les contrasenyes que vénen predeterminades de fàbrica.

Identificar les pràctiques delictives més comunes:

Una de les més conegudes és el ‘phishing’, que consisteix en la suplantació d’organismes o empreses per a sol·licitar dades personals, de gran valor en el mercat negre.

Els organismes oficials no demanen dades als usuaris via correu electrònic:

Les entitats oficials, bé sigui bancàries o estatals, no han de demanar mai les dades personals per mitjà d’un missatge electrònic, molt menys amb un qüestionari extern o amb un senzill “respondre aquí”. El correu només sol utilitzar-se per a campanyes de publicitat o per a oferir informació.

Qüestionar remitents desconeguts: 

A l’hora de rebre correus, i especialment si contenen missatges alarmants com “el seu compte serà congelada”, convé revisar amb molta atenció l’adreça de la qual prové. Els més hàbils solen imitar les originals amb tot just subtils canvis.

No confiar només en els bloquejos de spam

Experts asseguren que els filtres dels navegadors que impedeixen l’arribada de missatges o de finestres emergents no desitjades solen ser efectives. No obstant això, poden fallar en cas de no estar degudament actualitzats.

Acudir a botigues oficials:

Realitzar compres i pagaments en la web sol ser molt senzill, però no cal perdre de vista unes certes cures. Cal verificar que les aplicacions o pàgines siguin segures, la majoria ofereix alguna garantia, i si no la té, cal revisar la informació que proporcioni: on tenen domicili fiscal, quines dades recopilen dels usuaris i amb quina fi, formes de pagament i política de devolució.

Alerta amb les fake news

Molts estafadors digitals s’amaguen després de notícies falses o publicitats enganyoses que difonen tant en xarxes socials com via ‘e-mail’ per a redirigir-nos a una direcció maliciosa. Per això, abans de compartir qualsevol enllaç o contingut cal revisar que les seves fonts siguin fiables.

Atenció a l’adreça web: 

Cal procurar navegar només per llocs web que comencin amb HTTPS (no HTTP). Solen ser més segurs i la informació estarà més protegida. Aquests porten un cadenat a l’esquerra de la URL.

Descarregar només els arxius necessaris: 

Els cibercriminals poden amagar-se en temes d’interès o pretendre ser comunicats oficials perquè descarreguem arxius adjunts. Per això, abans de descarregar qualsevol arxiu s’ha d’avaluar la seva importància i la seva procedència.

Els intrusos en videoconferències: 

Abans de donar inici a les videoconferències cal cerciorar-se que tots els participants d’aquesta siguin coneguts.

Mantenir actualitzats el software:

Finalment, és necessari mantenir tant el sistema operatiu com els programes i aplicacions instal·lats actualitzats amb la seva última versió per a evitar que possibles vulnerabilitats puguin afectar la nostra privacitat en la xarxa. Així mateix, cal revisar que l’antivirus estigui al dia i que sigui de confiança, perquè no tots tenen les mateixes capacitats, menys si provenen de descàrregues gratuïtes o si són de prova.