· Tercer article de “Desmuntant mites” empresarials
“Desmuntant mites” és una nova sèrie d’articles que anirem publicant setmanalment a les xarxes socials i aquí, a la pàgina web de la Unió Empresarial, sobre alguns dels mites empresarials més comuns entre la societat d’avui dia.
Aquest és un dels mites empresarials més tradicionals que hi ha, i que s’ha d’anar treien del cap de les noves generacions d’empresaris. El pla de negocis no és que pugui ser necessari, és un requisit per començar un negoci. És la pedra angular de qualsevol projecte empresarial. Per tant, és completament fals que el pla de negocis sigui innecessari.
El procés d’investigació, pensament, imaginació i creació del producte o servei, ha d’estar tot englobat en el pla de negocis. A més a més, portar a terme aquesta acció multiplica la probabilitat d’èxit al doble, contra empreses que no tenen fet aquest full de ruta. Finalment, el pla de negocis permetrà a l’empresari determinar si el seu negoci tindrà èxit o no a partir de l’anàlisi financer, abans d’invertir ni un sol euro.
Com fer un bon pla de negocis?
- Resum executiu. Aquest és l’apartat més important del pla, ja que ha de ser el ganxo per atraure els inversors i aconseguir que apostin per la teva idea.
- Descripció del producte o servei. Descriu detalladament quin serà el teu producte o servei, quines característiques tindrà i, sobretot, mostra quin serà el teu valor diferencia i quins beneficis li pot aportar al consumidor.
- Mercat potencial i públic objectiu. Descriu el mercat potencial al qual et dirigiràs. Després centra’t en el teu públic objectiu; divideix-lo per segments i estudia les seves característiques, hàbits de consum i punts clau a tenir en compte.
- Competència. Analitza què fa ara i què ha fet anteriorment, visualitza les possibles estratègies i oportunitats que podràs aprofitar.
- Pla de màrqueting i comunicació. Detalla les estratègies de màrqueting i comunicació que portaràs a terme per aconseguir vendes, en quins mitjans, en quin termini es compliran els objectius i el cost d’adquisició dels clients.
- Pla financer: Quan gastaràs per a la implantació i desenvolupament del teu negoci?, quina previsió d’ingressos tindràs a mitjà i llarg termini (de 3 a 5 anys)?, quines necessitats de finançament tindràs?