La interrupció del subministrament elèctric del dilluns 28 d’abril ha alterat de manera important el funcionament habitual de les empreses i la mobilitat a tot el territori, afectant especialment la producció, la logística i les condicions laborals.
Davant aquesta incidència extraordinària, des de la UEI oferim suport i compartim informació clau per facilitar la gestió de les seves conseqüències. A més, estem fent un seguiment actiu de l’evolució dels fets i de possibles mesures institucionals d’ajuda.
ASPECTES A TENIR EN COMPTE:
Les persones treballadores poden absentar-se fins a quatre dies si no poden accedir al seu lloc de treball o desplaçar-s’hi per restriccions de les autoritats o situacions de risc greu, com una catàstrofe o emergència tècnica. Aquest permís pot perllongar-se si persisteixen les causes que el justifiquen. Paral·lelament, l’empresa pot aplicar una suspensió temporal del contracte o una reducció de jornada per força major, segons l’article 47.6 de l’Estatut dels Treballadors.
Opció de treball a distància
En els casos en què sigui tècnicament viable i l’activitat ho permeti, les empreses poden implementar el treball remot, d’acord amb el que estipula la Llei 10/2021, de 9 de juliol, sobre el treball a distància. Cal recordar que aquesta modalitat exigeix el compliment de determinades obligacions, com el subministrament dels mitjans tècnics necessaris per part de l’empresa.
Cobertura d’assegurances
Recomanem a totes les empreses revisar les condicions de les seves pòlisses per valorar si les incidències derivades del tall elèctric poden estar cobertes. En molts casos, les assegurances incorporen períodes de carència per a incidències com aquestes. Cal tenir en compte que, si finalment l’episodi no és catalogat com a risc extraordinari, és possible que el Consorci de Compensació d’Assegurances no n’assumeixi la cobertura.
Reclamacions i quantificació de danys
Tot i que a hores d’ara no s’ha identificat amb claredat el responsable directe de l’apagada, és important que les empreses comencin a documentar i valorar els perjudicis soferts amb el màxim detall possible. Això facilitarà qualsevol eventual reclamació en cas que es determini una responsabilitat clara o s’activin vies de compensació.
A més, des del Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya s’informa que, les empreses afectades per la manca de subministrament elèctric poden sol·licitar un ERTO per força major, segons l’article 47.5 de l’Estatut dels Treballadors, si no han pogut aplicar mesures per evitar els efectes d’aquesta situació imprevista i excepcional.
PROCEDIMENT:
- Sol·licitud de l’empresa per Canal Empresa 👉🏻 Formulari
- Cal presentar una memòria justificativa que detalli com la situació ha afectat la càrrega de treball, juntament amb proves que n’acreditin l’impacte en l’activitat de l’empresa.
- L’Autoritat Laboral ha de sol·licitar informe a la Inspecció de Treball.
- L’Autoritat Laboral té cinc dies hàbils per resoldre la sol·licitud; si no ho fa en aquest termini, l’empresa pot considerar-la aprovada per silenci administratiu.
- L’Autoritat Laboral autoritzarà l’expedient si s’entenen justificades les causes invocades.