· L’Anna Sanchís i el Marc Genevat fa més d’un lustre que van fundar Make&Learn, una empresa que apropa la tecnologia a les escoles i instituts

Segons dades de l’Observatori del sector TIC de Catalunya 2020, l’ecosistema tecnològic català està format per 16.339 empreses i 124.100 treballadors, que suposa un 3,80% de la població ocupada a Catalunya, amb un volum de facturació total aproximat de 18.325 M € (un 7,31% del PIB). Ara bé, si s’analitzen les dades d’inscripcions a graus universitaris de l’àmbit tecnològic es veu un descens progressiu any rere any.

L’exemple del Marc Genevat, CEO i cofundador de Make&Learn, i l’Anna Sanchís, CTO i cofundadora de Make&Learn, no pot passar desapercebut de cap de les maneres. Dos apassionats de la tecnologia i l’educació, que van fusionar ambdues disciplines per fundar la seva pròpia empresa. Tot i això, la teoria de crear una empresa és senzilla, però la pràctica no ho és. Destaquen l’emprenedoria com a actitud davant la vida, i aquest fet els ha permés ser qui són i gaudir treballant fent allò que més els hi agrada.

Pregunta: Com van ser els inicis de Make&Learn (M&L)?

Resposta: Tot va començar a 2n d’Enginyeria Mecatrònica a la Universitat de Vic, l’Anna i jo vam esdevenir membres fundadors de l’equip de robòtica de competició “Garrins Metàl·lics” l’any 2012. Aquesta experiència tant d’enginyeria com d’emprenedoria ens va aportar molt en l’àmbit professional i personal. A partir d’aquí ens va sorgir la voluntat i les ganes d’apropar aquesta passió per la tecnologia a les escoles, perquè sabíem que tot i que cada vegada hi havia més demanda de perfils tècnics al món laboral, les carreres cientificotecnològiques tenien matriculacions prou baixes, a part que gens paritàries pel què fa a gènere. Per això vam decidir dedicar-nos a desenvolupar contingut curricular, actual i motivador vinculat a l’àmbit STEAM (acrònim per referir-se al conjunt de disciplines: Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques) amb l’objectiu de donar suport als centres educatius de primària i secundària i al jovent d’aquests centres amb interès per aquestes disciplines.

P: Quins passos vau seguir a l’hora de crear l’empresa?

R: L’any 2015, una vegada vam tenir clar el nostre objectiu, vam aprofitar el Treball Final de Grau d’Enginyeria Mecatrònica per desenvolupar el primer model de negoci i les primeres versions de productes de Make&Learn. Durant el procés, vam rebre el suport de professorat de la Universitat de Vic i de Creacció, una entitat annexa a la universitat que ajuda a impulsar projectes d’aquest tipus. També vam realitzar una estada al centre de recerca CEEO (Center for Engineering Education and Outreach) de la Tufts University de Boston on feien recerca sobre robòtica educativa i vam poder conèixer moltes maneres d’apropar aquest àmbit a joves de diferents edats, a més del potencial a les aules de la fabricació digital (impressió 3D, tall làser, etc.).

P: Què és el que més us ha costat del procés de creació d’una start-up?

R: Venint d’enginyeria, el nostre punt dèbil sempre ha estat la gestió i la comunicació, centrant-nos sempre molt més en producte. Però hem après a rodejar-nos d’un equip que ens complementi i ens ajudi a fer realitat i sostenible el projecte.

P: Quina creieu que és la clau perquè una empresa funcioni, iniciant-se des de 0?

R: Sobretot partir des d’una necessitat detectada, tenir molt clar el públic objectiu a qui dirigir-se i que impliqui quelcom que realment t’apassioni perquè l’esforç i el temps que li hauràs de dedicar serà enorme.

P: Quins consells donaríeu per aquells emprenedors que estan iniciant la seva pròpia start-up?

R: Cal tenir molta paciència, una gran motivació i ser conscient que aquest camí no es pot fer sol ni et sortirà tot a la primera. Serà una aventura on constantment hauràs d’anar superant entrebancs i moltes vegades per fer-ho no tindràs més remei que demanar ajuda, així que la humilitat és clau. Per això, a la primera etapa, és molt important l’equip. Necessitaràs persones amb qui puguis confiar plenament i que et complementin perquè t’ajudin a fer realitat el teu projecte. I per la banda de producte, encara que sembli un tòpic, per nosaltres està sent molt important escoltar als nostres clients i clients potencials. A vegades no cal inventar res, només cal obrir bé les orelles, empatitzar i estar atent als problemes que té el teu públic objectiu, ell mateix et dirà què necessita i com el pots ajudar.

P: Quina és la finalitat social-educativa de M&L?

R: Volem ajudar als centres a transformar les seves aules, convertint les classes tradicionals de tecnologia en autèntiques experiències educatives. Per això, proposem continguts i metodologies per aprendre d’una manera més activa i engrescadora, fomentant la creativitat, l’autonomia i la competència digital de l’alumnat en tot moment i empoderant al professorat proporcionant-los tant equipament i material didàctic actual com un suport i acompanyament personalitzat en tot moment.

P: Creieu que el que esteu fent a nivell educatiu es podria extrapolar en un futur a les empreses?

R: A l’utilitzar la tecnologia com un mitjà, el que estem fent és oferir un aprenentatge competencial perquè el públic a qui ens dirigim actualment, alumnes i docents, tinguin capacitat per realitzar connexions entre disciplines a través de recursos tecnològics. D’igual manera es podria fer amb empreses o persones que busquin millorar la seva ocupabilitat, com ja hem fet alguna vegada, per empoderar-los tecnològicament, però alhora perquè desenvolupin habilitats creatives, comunicatives i cooperatives, per exemple, que els hi aportin un gran valor afegit a la seva carrera professional.

P: Avui dia, en quin punt es troba M&L?

R: El producte principal de Make&Learn, el programa educatiu SHERPA, es troba en fase de consolidació al territori català. És un producte que està agradant molt als centres perquè respon a una necessitat molt concreta, fruit d’estar molt a prop del nostre públic. Així que, després d’uns quants anys de molta feina de trinxera, ens trobem en una etapa molt bonica on tenim el producte molt ben encarat, molts bons prescriptors i casos d’èxit, un equip potent i tot a punt per afrontar la propera etapa que ens espera, el creixement.

P: Quins haurien de ser els següents passos de l’empresa?

R: En aquesta nova etapa de creixement volem adaptar el nostre programa educatiu SHERPA als currículums d’altres comunitats autònomes, com estem començant a fer actualment a Balears, traduint així el nostre contingut a l’anglès i al castellà per tal d’arribar a molts més alumnes i centres educatius. A més, volem seguir desenvolupant projectes STEAM que vagin més enllà de la pròpia matèria de tecnologia, oferint així una gran diversitat de recursos al professorat per implementar a les seves aules.